AutoUncles prisvärdering visas nu på Facebook Marketplace i Tyskland för att hjälpa ge användarna prisjämföring på använda bilar. Samarbetet kan vara på väg till Danmark.

SAMARBETE Det är stort när ett företag blir utvalt av Facebook som samarbetspartner. Och det är just det som har hänt för danska AutoUncle som blev vald att ge Facebooks tyska Marketplace sin teknologi för jämförande av bilpriser.

AutoUncle jämför och uppskattar priser på använda bilar via sökrobotar på mer än 9,8 miljoner annonser för begagnade bilar dagligen i 12 länder baserat på upp till 100 faktauppgifter som påverkar marknadspriset.


Johan Frederik Schjødt, som var med och grundade det nu 10 år gamla AutoUncle och är nuvarande VD, kallar det för en manifestation att Facebook har valt det danska företaget som samarbetspartner.

– Vi är hos AutoUncle banbrytare i Europa på prisjämföring och har även inspirerat andra spelare i Tyskland med vår set-up och teknologi. Det är naturligtvis oerhört roligt att vi får beställningen från Facebook att slå på strömmen till Facebooks prisjämförare via vår data hämtat hos deras bilförhandlare på Marketplace, säger Johan Frederik Schjødt.

Kanske till Danmark också
Han är osäker på om samarbetet också förs vidare till Danmark där den danska Facebook Marketplace i nuläget inte är så välfungerande som den tyska som bjuder på stor integration med andra dataleverantörer.

Från Facebooks europeiska högkvarter i London säger Strategic Partnership Manager Felix Strasser till Motor-magasinet om eventuella planer i Danmark:

– Vi har inte planer om att skapa ett liknande bilprogram med AutoUncle på den danska marknaden – ännu.

Därmed indikerar Facebook-chefen att en Marketplace för bilar i Danmark kan vara på väg.

Möjlig europeisk utbredning
I hemlandet USA har Facebook andra partners för området, men inte i Europa eller resten av världen. Så AutoUncle vädrar morgonluft när det kommer till att utveckla samarbetet med Facebook.

– Vi är tekniskt framför alla andra leverantörer. Facebook är ju så stora att de kunde ha gjort en lösning själva, men de har valt oss – det är stort, säger Johan Frederik Schjødt. Hans företag har bland annat kontor i Tyskland.

Facebook kollar först på intressanta marknader med volym för bilförsäljning och här är Tyskland långt större än Danmark med runt åtta miljoner sålda begagnade bilar årligen mot endast cirka 500 000 i Danmark. De tre största bilmarknaderna i Europa är Tyskland, Storbritannien och Italien, och om man som IT-leverantör lyckas i ett av de länderna så är man väl hjälpt på vägen.

– Vårt system finns redan hos riktigt många tyska bilförhandlare – över 600 – så vi har visat att bilbranschen litar på oss och använder våra tekniska lösningar. Om man vill vara en seriös spelare så ska man kunna hjälpa konsumenterna som en öppen verksamhet som kan erbjuda brett samarbete på flera öppna plattformar där man kan skapa värde för varandra, säger Johan Frederik Schjødt.

Likvärdigt samarbete
Han är imponerad över det likvärdiga sättet som Facebook behandlar AutoUncle på som samarbetspartner.

– Det gör naturligtvis en enorm skillnad för oss att vi nu får visat vårt namn på många platser i samband med Facebook. Det är en kvalitetsstämpel för AutoUncle att bli exponerat av en sådan enorm partner som Facebook. Det har bland annat hänt för att vi kan öka konsumentens trygghet i den digitala världen i samband med bilköp, som ju – också i Tyskland – är en stor del av mångas budget, säger Johan Frederik Schjødt.

AutoUncle har vuxit från att vara endast 15 anställda för några år sedan till att idag ha 60 personer, bland annat genom ett växande callcenter som hjälper bilförhandlare med att generera leads till bilköp.